
Belgija ima više od 1.200 kamera za mjerenje prosječne brzine. Previše, smatraju kritičari. Iako im je svrha poboljšanje sigurnosti u prometu, mnogi tvrde da ponajprije pune džepove privatnih tvrtki i lokalnih vlasti. Nadolazeća istraga koju je naručila flamanska ministrica mobilnosti trebala bi rasvijetliti stvar.
"Uvijek poštujem ograničenje, a dobijem kaznu?"
Kada je prometni stručnjak Johan De Mol s Sveučilišta u Gentu u svibnju prošle godine primio kaznu od 53 eura za prekoračenje brzine, ostao je iznenađen. Kazna je tvrdila da je vozio prosječnom brzinom od 31 km/h na dijelu ceste u Meiseu, gdje je ograničenje 30 km/h.
"Uvijek pazim da poštujem ograničenja brzine. Čim uđem u zonu od 30 km/h, uključim tempomat", rekao je za The Brussels Times. Nije razumio što se dogodilo.
Proveo je vlastitu istragu i zatražio od općine Meise podatke o kaznama na toj dionici. "Otkrio sam da je samo u travnju zabilježeno 1.277 prekršaja. U 48% slučajeva, zabilježena brzina bila je 31 ili 32 km/h." Previše da bi bilo slučajno, tvrdi De Mol.
"Ta je dionica ceste doslovno dizajnirana da potakne vozače na prebrzu vožnju," kaže. "Radi se o vrlo kratkom dijelu od 339 metara koji počinje 20 metara nakon znaka za zonu 30 km/h. Ako u zonu uđete s 40 km/h, morate voziti izrazito sporo da biste prosječno postigli 30 km/h. Vozači su ovdje namjerno ‘uhvaćeni u zamku’.”
Pretjerani radarski nadzor?
Drugi prometni stručnjak iz Genta, Dirk Lauwers, podržava kontrole brzine, ali priznaje da postoji i tamna strana.
"Lokalne vlasti surađuju s privatnim tvrtkama kako bi instalirale sustave kamera jer nemaju vlastite resurse za provođenje nadzora", tvrdi Lauwers.
Prometni stručnjak: Tvrke zadržavaju dio kazni
Prema njemu, te tvrtke zadržavaju dio prihoda od kazni. U slučaju TaaS-a, jedne od vodećih tvrtki za radarske sustave, to iznosi 29 € od svake kazne od 53 €. Kako bi povećali dobit, pojedine dionice cesta dizajniraju se kao zamke za vozače.

Tvrtke čak traže uklanjanje prometnih policajaca (tzv. "uspornika") kako bi se povećao broj prekršaja.
"To ne bi smjelo biti moguće," kaže De Mol. "U Meiseu TaaS zarađuje velik novac. Prema novom ugovoru, Meise mora zabilježiti 225.060 prekršaja u 91 mjesec da bi ispunio financijske obveze prema MacTaaS-u. Uvjeti čak nalažu da radovi na cesti ne smiju trajati dulje od pet dana – sve u svrhu veće zarade.”
Vlasti same odlučuju o lokacijama
TaaS se obranio izjavom za The Brussels Times: “Naša je misija doprinijeti sigurnijem životnom okruženju za ranjive sudionike u prometu. Tehnologiju nudimo vlastima, ali one same odlučuju o lokacijama kamera.”
Gradonačelnica Meisea, Gerda Van den Brande (N-VA), izjavila je da je cilj kamera bio "poboljšati protok prometa kroz centar naselja." Dodala je kako je kamera koju spominje De Mol “kratka, ali u skladu s minimalnim uvjetima”.
Kakvo je tvoje mišljenje o ovome?
Pridruži se raspravi ili pročitaj komentare